ZZP ZEG MAAR NEE!
Ken je dat? Dat je heel erg goed in je vak bent, dat je ongelooflijk hard aan de weg timmert en dat er mondjesmaat werk binnenkomt?
We hebben vaak de boodschap meegekregen; “als je maar hard werkt, goed je best doet en je in blijft zetten voor anderen, je succesvol zal zijn”.
Inmiddels weten we allang dat dat zeker niet voor iedereen geldt. De één werkt zich werkelijk drie slagen in de rondte en heeft minimaal resultaat, terwijl de ander met dezelfde inspanning de éne opdracht na de andere binnenhaalt. Hoe zit dat nou?
Sommige mensen zijn heel erg geschikt om zich te presenteren, nieuwe dingen te initiëren en de leiding te nemen in bedrijven of in groepen. Anderen zijn specialisten in hun werk maar zijn helemaal niet zo goed in het communiceren of leiding geven, dat zijn de team werkers, die gedijen goed in groepen en hebben daar zelfs een verbindende functie, zodat de groep nóg beter presteert. Weer anderen weten precies wat mensen aanspreekt om ze te raken, marketing technisch, en hebben direct en veel response op wat ze de wereld insturen.
Als je ZZP’er wordt, omdat je zo goed functioneert in je werk en je begint dan voor jezelf en gaat heel hard werken en roepen dat je bestaat…. kan het zijn dat niemand je ‘hoort’.
Sommigen hebben namelijk een Design met goede communicatieve vaardigheden, zijn empathisch en voorzichtig sprekend, dat zijn mensen waarbij je je snel op je gemak voelt. Zijn erg goed als vertrouwenspersoon maar wil zeker niet zeggen dat ze dat als zelfstandig ondernemer ook zullen zijn. Want deze kenmerken heb je vaak als je uitgenodigd moet worden door iemand om succesvol te zijn en als ZZP’er moet je juist initiëren.
Anderen hebben een Design, waarin zit dat je volledig nieuwe dingen kan bedenken, dat heel eigenwijs op de markt kan zetten, zich van niets en niemand iets aantrekken en respect krijgen voor een wereld verbeterend idee. Dat zijn over het algemeen mensen die heel goed in staat zijn om een goedlopend bedrijf neer te zetten, maar zullen daarentegen weer moeten letten op hun manieren van met mensen omgaan, vooral op hun persoonlijke effect op mensen.
Weer andere hebben juist weer een zogenaamd, wakker makend, Design, die zijn wat confronterend, gaan vaak discussies aan, zijn kritisch op de gang van zaken. Hebben over het algemeen heel erg gelijk in wat ze zeggen en maken mensen op fouten attent, waardoor ze zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. Prachtige kenmerken van iemand, maar minder makkelijk in het aangaan van nieuwe contacten, tenzij dit het vakgebied is wat ze iemand gaan leren natuurlijk.
Uiteraard hangt het niet van één simpel ding af of iemand geschikt is als ZZPér, maar de afgelopen jaren zijn er een ongelooflijk aantal ZZP’ers bijgekomen. Waarbij het percentage wat lukt behoorlijk laag ligt.
Persoonlijk denk ik dat meer ZZP’ers succesvoller kunnen zijn dan dat er nu zijn. Ik heb de afgelopen 30 jaar heel wat ondernemers begeleid en succesvol helpen te zijn. Daarbij heb ik mensen bewust kunnen maken van hun persoonlijke tools, zodat ze op hun geheel eigen wijze en op hun eigen kwaliteiten de markt kunnen benaderen, met succes. Ook zijn er mensen geweest, waarbij duidelijk werd dat ze beter in een team tot hun recht komen en dus niet zo goed als ondernemer functioneren. Dat kun je allemaal zien in Jouw persoonlijke Design.